Recent, plenul Camerei Deputaților a adoptat un proiect de lege care extinde obligaţia încheierii poliţei de răspundere civilă auto (RCA) şi asupra unor vehicule care până acum nu erau înmatriculate sau înregistrate – în particular, trotinetele electrice şi bicicletele electrice. Mai jos explicăm ce presupune, cine este vizat, ce schimbări apar şi ce trebuie să ştie utilizatorii, în limbaj juridic accesibil.


1. Cadru legislativ şi scopul modificării

  • Proiectul de lege are ca obiect transpunerea Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 privind asigurarea de răspundere civilă auto şi controlul obligaţiei de asigurare.
  • În expunerea de motive se arată că, având în vedere proliferarea vehiculelor cu propulsie proprie (trotinete electrice, biciclete electrice şi vehicule similare) care circulă pe drumurile publice, este necesară adaptarea obligaţiei de asigurare – pentru a se asigura protecţia persoanelor vătămate în accidente produse de astfel de vehicule.
  • Legea modifică definiţia legală a noţiunii de „vehicul” în sensul actului normativ privind RCA, astfel încât obligaţia nu mai este condiţionată doar de înmatriculare/înregistrare, ci de criterii tehnice (ex: viteză maximă, masă).

2. Cine este vizat de noile reguli — ce vehicule intră sub incidenţă

  • Nu toate trotinetele electrice sau bicicletele electrice vor avea obligaţia RCA; criteriile pentru intrare sub incidenţă sunt:
    • viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, sau
    • masă proprie mai mare de 25 kg şi viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
  • Vehiculele care nu ating aceste praguri tehnice nu intră automat sub obligaţia RCA.
  • Legea prevede că va fi modificată Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) şi alte acte conexe pentru a reflecta aceste modificări.

3. Ce presupune obligaţia de asigurare

  • Odată ce vehiculul intră sub incidenţă, proprietarul/utilizatorul va trebui să încheie o poliţă RCA care acoperă daune materiale şi vătămări corporale produse terţilor, similară celor existente pentru autovehicule.
  • Legea prevede stabilirea unor limite minime de despăgubire conforme cu standardele europene pentru vehiculele asigurate.
  • Controlul obligaţiei de asigurare va putea fi realizat şi electronic, în trafic, fără oprirea vehiculului, în condiţii de respectare a legislaţiei privind protecţia datelor.

4. Impact practic şi ce trebuie să verifici

Pentru proprietari / utilizatori:

  • Verifică dacă trotineta/bicicleta electrică pe care o deţii/utilizezi intră în criteriile de mai sus (viteza, masa). Dacă da → pregăteşte-te pentru încheierea poliţei RCA.
  • Dacă circuli cu astfel de vehicule pe drumuri publice fără asigurare, riscul de a răspunde personal pentru daunele produse creşte, deoarece legea îşi propune să elimine „zonele albe” în care victimele accidentelor nu puteau obţine despăgubiri.
  • Păstrează documentele poliţei în caz de control, iar în eventualitatea închirierii-de utilizare (ex: platforme de trotinete) verifică dacă operatorul are asigurarea acoperitoare.

Pentru reasigurători, societăţi de asigurare:

  • Va trebui ajustat portofoliul de produse şi tarificarea pentru noile categorii de vehicule care intră sub RCA.
  • Va fi necesară o clarificare / standardizare tehnică a parametrilor (masa, viteza) pentru a stabili dacă vehiculul intră sau nu sub obligaţie.

Aspecte de urmărit:

  • Data exactă la care legea intră în vigoare / termenul de tranziţie. Deşi proiectul a fost adoptat de Camera Deputaților, el trebuie promulgat şi apoi publicat în Monitorul Oficial.
  • Modul în care va fi operationalizat controlul: cum vor fi verificate masa sau viteza constructivă a vehiculului, cine va face verificarea etc.
  • Impactul asupra utilizatorilor cu vehicule mai vechi sau improvizate – e posibil să apară obligaţii suplimentare de dotare sau înregistrare.

5. Concluzie

Măsura legislativă aduce un nou nivel de responsabilitate pentru proprietarii de trotinete şi biciclete electrice — în special pentru cele cu performanţe tehnice mai ridicate. Pentru utilizatorul obișnuit, în mediul urban, este esenţial să verifice dacă vehiculul său intră sub obligaţia de asigurare RCA şi să îşi planifice încheierea poliţei în timp util.

În contextul extinderii mobilităţii urbane şi a utilizării crescute a vehiculelor mici electrice, legea urmăreşte să protejeze victimele şi să asigure responsabilitatea civică în trafic. În acelaşi timp, utilizatorii vor trebui să fie informaţi, iar operatorii de asigurări să îşi adapteze produsele.


Recomandare pentru proprietarii/utilizatorii de astfel de vehicule

  • Verifică specificaţiile tehnice (viteza maximă constructivă, masa proprie) ale vehiculului tău.
  • Contactează societatea de asigurări pentru a solicita ofertă de poliţă RCA (dacă vehiculul intră sub incidenţă).
  • Păstrează actele la îndemână şi acordă atenţie noilor reguli de circulaţie şi dotare (de ex: iluminare, echipament reflectorizant) care pot însoţi această lege.
  • Dacă închiriezi vehicule electrice, asigură-te că operatorul îndeplineşte deja obligaţiile legale pentru a evita eventuale răspunderi.

📌 Acest articol are caracter informativ și nu substituie consultanța juridică individualizată. Pentru interpretări specifice sau cazuri particulare, recomandăm consultarea unui avocat specializat în drept rutier și asigurări.


Andrei Iliescu

Andrei este jurist și redactor specializat în drepturi cetățenești și legislație socială. Cu peste 10 ani de experiență în consultanță juridică și comunicare publică, are darul de a explica cele mai complicate aspecte legale într-un limbaj clar și accesibil. Scrie cu empatie și convingerea că fiecare cetățean are dreptul să înțeleagă legea care îl guvernează.